vrijdag 9 september 2011

15 Oktober 2001


Lieve Allemaal
 
Hier een bericht uit de ziekenboeg. Ik ben weer thuis. De operatie is goed verlopen. Dit keer geen complicaties, dat is dus mooi meegenomen. Ik ben wel behoorlijk verminkt. Op de plaats waar eens mijn borst zat zit nu een snee van zo’n twintig centimeter. De pijn in mijn rechterarm en oksel valt erg tegen. Er is een zenuw doorsneden (onvermijdelijk bij deze ingreep) met als gevolg een arm waarvan ik de huid amper durf aan te raken. Prikkelingen en tintelingen alsof ik in een bos met brandnetels ben gevallen. Of mijn broertjes prikkeldraad hebben gedaan. Dat is met twee handen mijn arm vastpakken met een stukje ertussen en dan tegendraads een wringende beweging maken om me te dwingen iets toe te geven. Eigenlijk gewoon martelen dus. De pijn maakt me moe en humeurig.

Op de mededeling van mijn behandelend arts, dat in de weggenomen lymfeknopen geen kankercellen waren gevonden reageerde ik in eerste instantie alleen met: ‘dus ze hadden helemaal niet verwijderd hoeven worden en nu zit ik met een gehandicapte arm.’ De zuster van de mammacare vond mij geloof ik maar een ondankbare hond. ‘Dat is heel goed nieuws, begrijpt u dat wel,’ zei ze tegen mij. Ja ik begreep dat de mededeling mij weer tijd van leven gaf, maar ik wist op dat moment nog niet goed of ik dat op deze manier wel wilde.
Daar kwam bij, dat ik mijn eigen professionele verzorging /hulpverlening moest organiseren op een moment dat ik mijn energie liever aan rust en genezing zou besteden. Helaas dat was me niet gegund, want omdat ik mijn arm niet mag belasten moest ik op zoek naar Loket 1 van de thuiszorg. 

Nog gelegen in het ziekenhuis kreeg ik een begripvolle vrouw aan mijn bed die de indicatie kwam stellen. Zonder indicatie heb je binnen onze sociale wetgeving geen rechten. Iedereen moet door loket 1. Nou de indicatiestelling was geen probleem. Ik kreeg de hoogste urgentie: een 6 voor het zwaardere werk in mijn éénoudergezin en ook een 6 voor de verzorging van het linnengoed. In totaal zou ik drieëneenhalf uur hulp per week krijgen voor de duur van een half jaar. Ik zakte bij die boodschap ontspannen weg in mijn kussens: weer een probleem opgelost.

Eenmaal thuis kreeg ik een uitgebreid schrijven van de thuiszorg waarin ze de indicatie bevestigden echter niet voor een half jaar maar voor zes weken. Daarna zou verder worden gezien. Er zaten ook een paar formulieren bij met voorwaarden waaraan ik als zorgvrager moest voldoen voordat er een thuiszorger bij mij over de vloer mocht komen. Een stofzuiger moest aanwezig zijn en wel een sleemodel met een stang van minimaal twee meter. Een trapje met minimaal drie treden en antislip onder de poten. De lijst met wensen was nog veel langer maar het meest verbaasde mij het begeleidend schrijven waarin mij meegedeeld werd dat ik op een wachtlijst was geplaatst omdat er op dit moment geen personeel was.

Een telefoontje de andere dag leerde mij dat ik wat de thuiszorg betreft niet op hulp hoef te rekenen. Het kan maanden duren en dat terwijl mij officieel maar zes weken hulp is toegewezen. De hoogste urgentie; een 6 maakte niet veel indruk: 'ach mevrouw er zijn wachtende met wel vijf zessen en dan hebben we ook nog de opnieuw geïndiceerden, die hebben dan twee zessen.' De man met wie ik in gesprek was, wilde niet ingaan hoe je daar dan aan kan komen. Hij wilde wel een persoonsgebonden budget voor me aanvragen waarmee ik zelf bij een erkend particulier bureau iemand in kon huren. Adressen kon hij me niet geven. 'Zoek maar in de gouden gids.' Adviseerde hij mij.

Het eerste bureau dat ik probeerde vertelde mij dat ze wel onafhankelijk waren van de thuiszorg maar tegelijkertijd hetzelfde. Hetgeen er op neer kwam dat ik ook bij hen op een wachtlijst geplaatst kon worden. Daarna was ik zo moe dat ik het voorlopig maar opgegeven heb om te proberen hulp te organiseren. Ik zal wel zien of ik net als Job een periode op mijn eigen vuilnishoop moet leven. Voorlopig blijk ik toch zoveel betrokken vrienden en familie om me heen te hebben verzameld dat dit nog niet gebeurt. Bijna iedere dag stapt er wel iemand binnen die vraagt wat er gebeuren moet? Waarna er heerlijk voor mij en mijn aanwezige kids wordt gekookt en ik me tevreden in mijn bed kan neervlijen. Oké vanavond moet ik wel even een diepvries piza in de oven gooien, wat ik nu ga doen.

A.s. woensdag worden de hechtingen verwijderd plus de drain. Ik zal dan ook horen of er nog een nabehandeling plaats moet vinden of dat het bij extra controles blijft. 

Met lieve groeten 
Sagita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten