vrijdag 9 september 2011

VOORWOORD



Augustus 2000 is er volgens het preventicon nog niets aan de hand. Met de cysten in mijn borsten ben ik dan al een jaar bekend.
Pijnlijk maar onschuldig,’ vertelde een radioloog in het Diaconessenhuis. Met een grote injectienaald zoog hij de vloeistof eruit: ‘als je weer last krijgt, kom je maar terug.’
Ik herinner me niet, wanneer ik voor het eerst de ingetrokken tepel heb gezien. Op een dag ergens in het voorjaar misschien? Dat is niet goed dacht ik, maar stelde het bezoek aan mijn huisarts steeds weer uit. Dat komt natuurlijk door die cysten maakte ik mezelf wijs.
‘Dat is niet goed! ’Wees Roos, mijn peetdochter, naar mijn rechter borst. We lagen lekker toples te zonnen in de tuin. Dat was begin augustus 2001. Een mammografie, voor de zekerheid bracht alles in een stroomversnelling. Familie, vrienden en kennissen lichtte ik per e-mail in.

4 opmerkingen: